Bugun...



POST-MODERN SANATIN SAHTEKAR TEMSİLCİLERİNE DİKKAT

Türkiye Görsel Sanatlar ve Edebi Eserler Eleştirmenleri Konsorsiyumu Genel Sekreteri Gastronomi Uzmanı, Gurme, Yazar ve Şair Boğaç Yüzgül; sanatla harmanlanmak istenilen sahtekâarlığın; sanata nasıl zarar verdiğini gözler önüne serdi.

facebook-paylas
Güncelleme: 08-10-2023 11:34:32 Tarih: 07-10-2023 23:23

POST-MODERN SANATIN SAHTEKAR TEMSİLCİLERİNE DİKKAT

Türkiye Görsel Sanatlar ve Edebi Eserler Eleştirmenleri Konsorsiyumu Genel Sekreteri  Gastronomi Uzmanı, Gurme, Yazar ve Şair Boğaç Yüzgül; sanatla harmanlanmak istenilen sahtekâarlığın; sanata nasıl zarar verdiğini gözler önüne serdi.

 

 

Türk ve Dünya Mutfağı üzerine yaptığı çok sayıda gönüllü çalışma ile başta gastronomi sektörü olmak üzere birçok kesim tarafından büyük  takdir toplayan ve aynı zamanda Dünya Şarap Lezzetçileri Birliği Üyesi konumunda da bulunan Uluslararası Mutfak Sanatçıları ve Gurmeler Birliği Türkiye Masası Yönetim Kurulu Onursal Üyesi, Dünya Yöresel Lezzetleri Tanıtma Platformu Başkanvekili, TURİZMAGAZİNİST Araştırmacılar ve Yazarlar Platformu Mütevelli Heyet Üyesi ve Türkiye Görsel Sanatlar ve Edebi Eserler Eleştirmenleri Konsorsiyumu Genel Sekreteri  Gastronomi Uzmanı, Gurme, Yazar ve Şair Boğaç Yüzgül; bu kez de sanat eleştirmenliği kimliğiyle çarpıcı bir makaleye imza attı.

 

Makalesinde; post-modern sanatta, sahtekârlıkla sanatın nasıl bağdaştığını paylaşan Türkiye Görsel Sanatlar ve Edebi Eserler Eleştirmenleri Konsorsiyumu Genel Sekreteri  Gastronomi Uzmanı, Gurme, Yazar ve Şair Boğaç Yüzgül; bunun sanata nasıl zarar verdiğini gözler önüne serdi.

 

İşte Türkiye Görsel Sanatlar ve Edebi Eserler Eleştirmenleri Konsorsiyumu Genel Sekreteri  Gastronomi Uzmanı, Gurme, Yazar ve Şair Boğaç Yüzgül’ün; ‘POST-MODERN SAHTEKARLIK’ başlıklı  yazısı:

 

POST-MODERN  ATEKARLIK 

‘21.Yüzyılla birlikte; sanatın, özellikle görsel sanatların büyüsünün kaybolduğuna tanıklık etmekteyiz. Tabii ku burada; ‘Sanat’ ve ‘Sanatçı’ kavramlarının  içeriksel manâlarının da yeniden tanımlanması gibi bir ilginçli de karşımıza çıkıyor. Bu yeniden tanımlama; klasik  jargondaki ‘Sanat’ ve ‘Sanatçı’ kavramlarının da içini boşaltmışa benziyor. Sonon-onbeş yıldır, özelliklegörsel sanatlarileilgiliakademikeğitim veren ‘Konservatuar’ ya da ‘Güzel Sanatlar’ okullarına girişlerde arana ‘Yetenek’ olgusunun ortadan resmen ve veya kısmen kalktığını da rhatlıkla gözlemleyebiliyoruz.

 

Şu soruyu sormaklazım: ‘Acaba her konservatuar mezunu kişi,  sanatçı mıdır? Ortaya konulmuş her bir eser, ‘Sanat’ mıdır?

 

Post-Modern Sanat tanımı içinde yer alan birçok eserde; ‘Sanat Eseri’ olgularını gözlemleyebilmemiz imkansız.

 

Ancak yeteneksizlik ya da beceriksizlik dışındaderin ve endişe verici bir sahtekârlık var ki;  bu her açıdan sanata da,Gerger sanatçılarada, sanat tarihine de büyük darbeler vuracak nitelinki…

 

Bu sahtekârlık sürecinin bir ayağındasanat galerileri, bir ayağında ise, maalesef ve maalesef çoğunluğnu güzel sanatlar okullarından mezun olan kişileroluşturuyorki; işiniçindençıkılmaz hale geliniyor.

 

Ekonomik olumsuzluklar ve yetenekli sanatçı sayısının azalması sebebiyle; birçok sanat galerisinin kapanma tehditi ile yüz yüze geldiği artık bilinen bir gerçek.

 

İşte bu süreçte kapanmak ya da gerçek sanatçıyı arayıp bulmak yerine sahtekârlık sürecinin bir parçası olmayı seçen bazı sanat galerileri; sanatla sahtekârlığı harmanlamaktan hiç utanmayan çoğu da konservatuar mezunu sanatçı bozmalarını bulup, onlara; ağızlarının iyi lâf yapmaları karşılığında nasıl buişin  rantını yiyebileceklerini öğretmeye çalışıyor.

 

Sanat galerileri; bu yolla sözde sanatçıdan aldıkları ‘Galeride Eser Sergileme Parası’ ile ayakta kalıyor; sanatçı bozması da; ‘CV’sine, ‘x-y-z’ galeridesergiye katıldım ya da ‘Sergi açtım’ ibaresini ekliyor.

 

‘Yanlış bunun neresinde?’ derseniz; hemen örneklendireyim.

 

Ortada bitirilmiş ve buruşturulmuş metâl bir meşrubat kutusu ve hemen 40 santim önünde bir leblebi. Eser sahibi; ki buna eser demekten çekiniyorum ama neyse;  işte eser sahibi geliyor ve onkişilikizleyici kitlesine ulaşır ulaşmaz anlatmaya balıyor:

 

‘Ben burada aslında kullanılıp bir köşeye atılmış inanları betimledim.  Tek leblebiise; onların sonuçta tek başına kaldıklarını imgeliyor. Leblebi gimi kavrulmuş, yanmış, kurumuşlar…..’

 

Yerseniz tabii…

 

Bir de görüntülü sanat eseri bozmaları var:

 

Misâl, bir sokağın köşesinde;  kalabalık bir insan yığınını gösteren ve aynı anda birkaç arabanın da gürültülü geçişi ile ilgili bir video.

 

Video en fazla yirmi saniye; ama sürekli başa sarılıp sarılıp tekrarlanıyor.

 

Huşu içerisinde ve sanki sanat eseriymiş havası verilsin diye de; genellikle galerinin küçük bir hol girişi seçiliyor bu sözde sahte eserin sergilenmesi için ve bir de ışık loş ve kara bir perde ile kapatılıp, izleyici biraya alınıyorsa; boş bakışlar arasında; yine sanatçı  bozması gelip anlatmak istediğini başlıyor hikayelendirmeye…

 

Yok ‘Ben bu kalabalığı betimlerken imgelem olarak gürültükirliliğini aldım. Toplumun kaosu ve içindeki durumu özeltemeye çalıştım’ filân, ortada eser meser yok.

 

İşin ilginç yanı ortada ‘Kral Çıplak’ diyen de yok.

 

Ortada sahtekâr bir sanat galerisi, sahtekâr bir sözde sanatçı ve boş boş bakıp, gördüğünü, izlediğini ‘Sanat Eseri’ sayan cahil sanatsever kitlesi var…

Yine yersen…

 

Şimdi diyeceksiniz ki; 'Sana ne yahu, o sanatçının bakış açısı, geniş ufku, hissettikleri'; yok efendim; bu his filandeğil;  düpedüz kandırmaca, sahtekârlık, sanatsal dolandırıcılık.

 

Burada şu yaşanmış örneği vermek yerinde olacak:

 

Dünyaca ünlü besteci Morris Ravel; dünyanın şu anda bilinen en meşhur klasik müzik eserlerindenbiri olan ‘Bolero’nun premiyer konserinde, orkestrayı yönetmektedir. 18 dakika süren eser orkestraca sselendirilir sselendirilmez, salondan alkış tufanı kopar; ‘Bravo’, ‘Harika’, ‘Büyüksün’ nidaları salonu kaplar. Sadece bir sanatsever kadın, ‘Yeteeeeerrr’ diye bağırır; ‘Ben böyle iğrenç bir müzik daha önce hiç dinlememiştim. Dinleyeceğimi de hiç düşünmezdim. Bu ne biçzim bir orkestra eseri, nasıl bir müzik?’.

 

Ravel, salonu selamlar ve konuşur: ‘Evet, bu kadın gerçekten sanatsa anlıyor; zira bu eserim gerçekten berbat bir eser aslında. Tekrralanan notalar ve sanki enstruman eğitim programından başkabir  şey değil. Sanattan gerçekten tek anlaya bu hanımefendidir’ der…

 

Sahtekâr sanat galerileri ve snaatçılara geri dönersek…

 

Buna benzer sanat katliamlarını son dönemlerde çok sık görmeye başladı sanatseverler…

 

Peki o zaman ‘Post-Modern Sanat Sanatta Sahtekârlığı Getirdi’ gibi bir önerem ‘Doğru Önerme’ olabilirmi?

 

Bence kesinlikle evet…

 

Nasıl eline her fırçayı alana ‘Ressam’, her bağlama çalana ‘Virtiyöz’, her şiir yazana ‘Şair’ diyemiyorsak; uyduruk hikayelerle sahtekâr eser sergileyenlere de ‘Snatçı’ demememiz, denilmemesi gerekiyor…’

 

SANATTÜRK DERGİSİ

 




Kaynak: SANATTÜRK DERGİSİ

Editör: SANATTÜRK DERGİSİ

Bu haber 279 defa okunmuştur.


Etiketler :

FACEBOOK YORUM
Yorum

İLGİNİZİ ÇEKEBİLECEK DİĞER KÜLTÜR-SANAT Haberleri

Bizi Takip Edin :
Facebook Twitter Google Youtube RSS
HAVA DURUMU
YAZARLAR
ÇOK OKUNAN HABERLER
  • BUGÜN
  • BU HAFTA
  • BU AY
PUAN DURUMU
Takım O G M B A Y P AV
1 Galatasaray 38 33 2 3 92 26 102 +66
2 Fenerbahçe 38 31 1 6 99 31 99 +68
3 Trabzonspor 38 21 13 4 69 50 67 +19
4 Başakşehir FK 38 18 13 7 57 43 61 +14
5 Kasımpaşa 38 16 14 8 62 65 56 -3
6 Beşiktaş 38 16 14 8 52 47 56 +5
7 Sivasspor 38 14 12 12 47 54 54 -7
8 Alanyaspor 38 12 10 16 53 50 52 +3
9 Çaykur Rizespor 38 14 16 8 48 58 50 -10
10 Antalyaspor 38 12 13 13 44 49 49 -5
11 Gaziantep FK 38 12 18 8 50 57 44 -7
12 Adana Demirspor 38 10 14 14 54 61 44 -7
13 Samsunspor 38 11 17 10 42 52 43 -10
14 Kayserispor 38 11 15 12 44 57 42 -13
15 Hatayspor 38 9 15 14 45 52 41 -7
16 Konyaspor 38 9 15 14 40 53 41 -13
17 MKE Ankaragücü 38 8 14 16 46 52 40 -6
18 Fatih Karagümrük 38 10 18 10 49 52 40 -3
19 Pendikspor 38 9 19 10 42 73 37 -31
20 İstanbulspor 38 4 27 7 27 80 16 -53
Takım O G M B A Y P AV
1 Eyüpspor 34 24 7 3 77 31 75 +46
2 Göztepe 34 21 6 7 60 20 70 +40
3 Sakaryaspor 34 17 8 9 50 35 60 +15
4 Bodrumspor 34 15 7 12 43 22 57 +21
5 Çorum FK 34 16 10 8 55 36 56 +19
6 Kocaelispor 34 16 11 7 48 41 55 +7
7 Boluspor 34 15 11 8 33 35 53 -2
8 Gençlerbirliği 34 13 9 12 39 33 51 +6
9 Bandırmaspor 34 13 10 11 49 32 50 +17
10 Erzurumspor FK 34 12 11 11 30 34 44 -4
11 Ümraniyespor 34 12 15 7 40 47 43 -7
12 Manisa FK 34 9 12 13 40 40 40 0
13 Keçiörengücü 34 10 14 10 34 43 40 -9
14 Adanaspor 34 11 17 6 28 45 39 -17
15 Şanlıurfaspor 34 9 14 11 32 37 38 -5
16 Tuzlaspor 34 9 14 11 35 47 38 -12
17 Altay 34 5 25 4 16 76 10 -60
18 Giresunspor 34 2 28 4 16 71 7 -55
Takım O G M B A Y P AV
1 Esenler Erokspor 36 26 5 5 83 29 83 +54
2 Van Spor FK 36 24 6 6 63 37 75 +26
3 Bucaspor 1928 36 21 5 10 54 25 73 +29
4 1461 Trabzon FK 36 21 6 9 71 39 72 +32
5 Ankaraspor 36 15 8 13 45 35 58 +10
6 Yeni Mersin İdman Yurdu 36 16 10 10 50 36 58 +14
7 Beyoğlu Yeniçarşıspor 36 15 14 7 47 38 52 +9
8 Karacabey Belediye Spor 36 13 11 12 43 37 51 +6
9 Ankara Demirspor 36 15 16 5 43 46 50 -3
10 Diyarbekir Spor 36 12 15 9 39 41 45 -2
11 Kırklarelispor 36 11 14 11 33 41 44 -8
12 Altınordu 36 10 13 13 45 39 43 +6
13 Hes İlaç Afyonspor 36 10 14 12 25 38 42 -13
14 Serik Belediyespor 36 10 16 10 29 45 40 -16
15 Nazilli Belediyespor 36 11 16 9 38 57 39 -19
16 Zonguldak Kömürspor 36 11 17 8 41 57 38 -16
17 Kırşehir Futbol SK 36 5 23 8 38 76 23 -38
18 Bursaspor 36 6 22 8 28 64 23 -36
19 Adıyaman FK 36 4 25 7 28 63 19 -35
Takım O G M B A Y P AV
1 Kepezspor FAŞ 28 22 2 4 67 18 70 +49
2 Aliağa Futbol A.Ş. 28 19 0 9 60 18 66 +42
3 Ayvalıkgücü Belediyespor 28 15 6 7 40 25 52 +15
4 52 Orduspor FK 28 14 7 7 40 28 49 +12
5 İnegöl Kafkas GK 28 13 7 8 37 30 47 +7
6 Edirnespor 28 13 10 5 45 28 44 +17
7 Mardin 1969 Spor 28 12 11 5 40 34 41 +6
8 K.Çekmece Sinopspor 28 10 10 8 41 31 38 +10
9 Karabük İdmanyurdu Spor 28 10 13 5 27 44 35 -17
10 Artvin Hopaspor 28 9 12 7 33 29 34 +4
11 Talasgücü Belediyespor 28 10 14 4 34 45 34 -11
12 Kırıkkalegücü FK 28 8 15 5 31 42 29 -11
13 Gümüşhanespor 28 4 14 10 25 49 22 -24
14 Malatya Arguvanspor 28 3 21 4 21 57 13 -36
15 Tarsus İdman Yurdu 28 2 22 4 20 83 10 -63
Tarih Ev Sahibi Sonuç Konuk Takım
 26/05/2024 Fenerbahçe 6 - 0 İstanbulspor
 26/05/2024 Hatayspor 2 - 0 Çaykur Rizespor
 26/05/2024 Adana Demirspor 2 - 6 Başakşehir FK
 26/05/2024 Trabzonspor 4 - 2 MKE Ankaragücü
 26/05/2024 Pendikspor 0 - 1 Gaziantep FK
 26/05/2024 Konyaspor 1 - 3 Galatasaray
 26/05/2024 Kasımpaşa 2 - 1 Beşiktaş
 25/05/2024 Sivasspor 2 - 1 Kayserispor
 25/05/2024 Fatih Karagümrük 3 - 1 Samsunspor
 24/05/2024 Alanyaspor 1 - 1 Antalyaspor
Tarih Ev Sahibi Sonuç Konuk Takım
 11/05/2024 Kocaelispor 0 - 2 Sakaryaspor
 11/05/2024 Erzurumspor FK 0 - 4 Eyüpspor
 11/05/2024 Boluspor 2 - 1 Çorum FK
 11/05/2024 Göztepe 1 - 1 Bodrum FK
 11/05/2024 Adanaspor 1 - 0 Bandırmaspor
 11/05/2024 Tuzlaspor 1 - 1 Gençlerbirliği
 11/05/2024 Şanlıurfaspor 2 - 0 Manisa FK
 10/05/2024 Giresunspor 1 - 2 Ümraniyespor
 10/05/2024 Keçiörengücü 1 - 1 Altay
Tarih Ev Sahibi Sonuç Konuk Takım
 Hük. Bursaspor 3 - 0 Van Spor FK
 04/05/2024 Altınordu 3 - 3 Ankaraspor
 04/05/2024 Bucaspor 1928 3 - 1 Diyarbekir Spor
 04/05/2024 Serik Belediyespor 0 - 6 Esenler Erokspor
 04/05/2024 Beyoğlu Yeniçarşıspor 3 - 1 Karacabey Belediye Spor
 04/05/2024 Adıyaman FK 4 - 1 Hes İlaç Afyonspor
 04/05/2024 Ankara Demirspor 5 - 2 Yeni Mersin İdman Yurdu
 04/05/2024 Kırklarelispor 1 - 3 Zonguldak Kömürspor
 04/05/2024 Kırşehir Futbol SK 4 - 5 1461 Trabzon FK
Tarih Ev Sahibi Sonuç Konuk Takım
 27/04/2024 Malatya Arguvanspor 3 - 4 Talasgücü Belediyespor
 27/04/2024 Gümüşhanespor 2 - 4 Kepezspor FAŞ
 27/04/2024 Artvin Hopaspor 0 - 1 52 Orduspor FK
 27/04/2024 Mardin 1969 Spor 4 - 2 İnegöl Kafkas GK
 27/04/2024 Tarsus İdman Yurdu 1 - 1 Karabük İdmanyurdu Spor
 27/04/2024 Ayvalıkgücü Belediyespor 1 - 0 Edirnespor
 27/04/2024 Aliağa Futbol A.Ş. 6 - 3 Kırıkkalegücü FK
SON YORUMLANANLAR
  • HABERLER
  • VİDEOLAR
HABER ARŞİVİ
resmi ilanlar
GAZETEMİZ

Web sitemize nasıl ulaştınız?


NAMAZ VAKİTLERİ
GÜNLÜK BURÇ
nöbetçi eczaneler
HABER ARA
YUKARI YUKARI